Cum reducem colesterolul şi trigliceridele?

Nu este suficient să mâncăm fără colesterol pentru a-l păstra în valori rezonabile, întrucât există și situații în care un nivel crescut de colesterol este transmis ereditar. De asemenea, lipsa de mișcare, obezitatea, diabetul zaharat și stresul pot crește valoarea colesterolului și a trigliceridelor din sânge.

Totuși, de cele mai multe ori, cantitatea de colesterol din organism se controlează prin alimentație. Alimentele conțin grăsimi care pot să influențeze nivelul colesterolului bun și rău. Cu cât alimentele sunt mai grase sau pline de grăsimi saturate (cum ar fi untul, smântana proaspătă, brânzeturile, produsele de patiserie), cu atât mai ridicat este nivelul de colesterol rău. Din rândul alimentelor care scad nivelul de colesterol rău figurează acizii grași mono-nesaturați, ale căror principale surse sunt uleiul de măsline, arahide, nuci, migdale, dar și acizii poli-nesaturați care se găsesc mai ales în uleiurile vegetale și peşte.

Astfel, metodele nonmedicamentoase pentru reducerea nivelurilor lipidelor din sânge, urmăresc cu prioritate reducerea riscului cardiovascular. Alimentația recomandată tuturor dar adresată în mod special celor cu dislipidemie sau cu risc cardiovascular ridicat presupune controlul corect al cantității şi calității alimentelor ce conțin colesterol şi grăsimi care intră în organism:​

  • reducerea la minim a consumului de grăsimi alimentare, mai ales cele animale – este foarte important să eliminaţi toate alimentele bogate în grăsimi saturate, iar cantitatea de grăsimi nesaturate să nu depășească 70 grame pe zi;

  • consumul de alimente bogate în acizi omega-3 (peşte, ulei de pește), care  pot reduce nivelul trigliceridelor din sânge și pot crește nivelul colesterolului bun;

  • consumul cu prioritate de alimente bogate în fibre și antioxidanți care au un efect benefic în menținerea unui nivel optim de colesterol: fulgi de ovăz, prune, fasole uscată, vinete, sparanghel, boabe de muștar, suc de portocale, ceapă roșie, semințe de in;

  • creșterea ponderii meselor pe bază de fructe, legume și cereale integrale;
  • consumați alcool cu moderație, un consum exagerat de alcool poate crește nivelul trigliceridelor în sânge;

  • pentru reducerea nivelului crescut de trigliceride, atenție crescută la consumul zilnic de carbohidrați, în special aceia care influențează nivelul glicemiei (prezenți în zahăr, cartofi albi, pâine albă, dulciuri concentrate, alcool sau paste făinoase);

  • activitatea fizică regulată, făcută zilnic, sub formă de antrenament reduce valoarea lipidelor nocive din sânge și crește valoarea colesterolul bun (HDL);

  • menținerea unei greutăți corporale normale contribuie la un profil lipidic fără risc întrucât grăsimea corporală reprezintă o sursă din care sunt eliberate permanent în circulaţie colesterol şi trigliceride;

  • controlul nivelului de stres, somnul suficient mențin profilul lipidic normal, stresul creşte nivelul colesterolului şi al grăsimilor în sânge;

 

Când metodele nonmedicamentoase nu sunt suficiente, pentru reducerea nivelului crescut de colesterol și trigliceride și pentru a evita consecințe grave cum ar fi infarctul miocardic sau accidentul vascular cerebral, medicul poate recomanada un tratament medicamentos pentru a controla grăsimile din sânge. Cele mai utilizate medicamente sunt statinele, care frânează producerea grăsimilor de către ficat. Eficacitatea lor asupra principalei surse de colesterol (70% produs de ficat, față de 30% provenit din alimentație) a fost demonstrată de către numeroase studii. Evitați însă să vă automedicați pentru că toate medicamentele au și contraindicații și efecte secundare și doar un medic specialist poate decide care vi se potrivește cel mai bine. Pentru a vedea dacă ați redus riscul cardiovascular prin măsuri medicamentoase și nonmedicamentoase, controlaţi-vă periodic nivelul de colesterol din sânge prin lipidogramă.

Blogul nostru Ce grăsimi introducem intr-o dietă sănătoasă? vă spune mai multe

Studii recente au demonstrat că cea mai benefica schimbare în viața oricărui individ este renunțarea la sedentarism și încorporarea în programul zilnic a unei activități fizice. Poate mai mult decât alimentația sănătoasa și evitarea celorlalți factori de risc, sportul este cel care menține integritatea vaselor și a inimii.

Blogul nostru Cum începem să desfășurăm o activitate fizică? vă spune mai multe

Veniți să vă antrenați în siguranță la Cardioclass!

Clinica Cardioclass nu este doar o clinică medicală obişnuită, ne mândrim cu un spațiu generos dedicat antrenamentului sub supraveghere medicală, dotat cu cele mai moderne echipamente. Antrenamentele şi şedinţele de recuperare se desfăşoară  sub supravegherea medicului/antrenorului personal, într-o atmosferă relaxată şi motivantă. Se lucrează individual sau, după caz, în grupuri restrânse (2-3 persoane).